Contact

Geluid in het nieuws

Deze rubriek bevat door de NSG geselecteerde opvallende berichten over geluidshinder in de media. Uiteraard kan de NSG niet instaan voor de inhoudelijke juistheid van de berichten.

Archief

KLM snapt niks van beleid rijksoverheid

20 november 2024

Als het Rijk inzet op 466.000 vliegtuigbewegingen is dat volgens de KLM heel erg zorgelijk. Internationale afspraken worden geschonden. Vergeldingsmaatregelen van andere landen zijn een reëel risico. De Nederlandse economie en de miljoenen Nederlanders die elk jaar met KLM en Transavia vliegen worden de dupe van het jojobeleid. Een welvarend land als Nederland kan niet zonder de de luchtvaart.
Zie bron: Luchtvaartnieuws

Mogelijk meer krimp voor Schiphol dan verwacht.

18 november 2024

Er kunnen vanaf volgend jaar mogelijk tóch minder vluchten op Schiphol landen en opstijgen dan eerst door PVV-minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) werd verwacht. Al maandenlang worden door twee externe bureaus complexe berekeningen gemaakt over het terugdringen van geluidshinder door vliegtuigen. Dit is onderdeel van een procedure bij de Europese Commissie, de zogeheten 'balanced approach'. In een maatregelenpakket -dat per november 2025 van kracht moet zijn- dat eerder is voorgesteld hanteert Madlener een 'bandbreedte' van 475.000 tot 485.000 vluchten. "Waar het maximale aantal vluchten precies op uitkomt, wordt momenteel nagerekend. Meer duidelijkheid over deze controle verwachten we in het najaar", aldus Madlener eerder dit jaar.
Zie bron: Luchtvaartnieuws

Autovrije Veluwe

14 november 2024

Stel je een autovrije Veluwe voor, waar auto’s en motoren niet langer de rust verstoren en alleen vergunninghouders met hun voertuigen toegang hebben. In plaats daarvan rijdt er regelmatig en gratis openbaar vervoer, toegankelijk voor iedereen en beheerd door de staat. Deze toekomstvisie biedt niet alleen een oplossing voor de stikstofuitstoot en overlast, maar inspireert ook tot een nationale transformatie: een Nederland waarin het openbaar vervoer overal vrij toegankelijk wordt.
Zie bron: Metro

Elektrische duwboot

14 november 2024

Ofi KOTUG en Jansma Shipping werken samen aan de invoering van een elektrische duwbak en duwbootcombinatie voor cacaotransport tussen de haven van Amsterdam en de fabrieken van Ofi in Koog aan de Zaan en Wormer.. De zogeheten E-Pusher van KOTUG, uitgerust met geavanceerde technologie en innovatieve voortstuwingssystemen, zorgt voor schoner en stiller transport. De omgebouwde duwbakken, die door Jansma Shipyard zijn getransformeerd van dieselschepen naar duwbakken, versterken de duurzaamheid nog verder. Deze omgebouwde bakken verlengen hun levensduur en dragen bij aan een circulaire economie. De E-Pusher en vier duwbakken zullen vanaf medio december 2024 operationeel zijn.
Zie bron: Duurzaam Ondernemen

Minder windturbines

08 november 2024

Het onderzoek blijkt dat er in de gemeente Molenlanden (Regio Gorkum) in theorie potentie is voor de installatie van maximaal 28 middelgrote windturbines op zeven bedrijventerreinen. Echter, een realistischer scenario omvat de plaatsing van 14 turbines, vanwege de noodzakelijke maatregelen op het gebied van geluidsreductie, slagschaduw en veiligheid.
Zie bron: Gorkumsnieuws

Verkeerslawaai en gezondsheidschade

06 november 2024

Het lawaai van langsrazend verkeer is niet alleen irritant, het is ook slecht voor je gezondheid. Alleen al het geluid jaagt je bloeddruk de hoogte in.
Zie bron: laboratorium

BBB wil stop op bouw windmolens

06 november 2024

BBB wil dat minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei een moratorium instelt op de verdere uitrol van windturbines op land. De partij wil dat eerst diepgaand onderzoek wordt verricht naar de effecten op gezondheid en milieu, waaronder (laagfrequent) geluid.
Zie bron: Nieuwe Oogst
Zie ook persbericht: Clintel De uitrol van industriële windturbines op land dreigt een nieuwe toeslagenaffaire te worden.

Schiphol stuurt op lawaai

06 november 2024

Met de ambitie om geluidsoverlast te verminderen, gebruikt Schiphol de tarieven om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren hun minder luidruchtige vliegtuigen in te zetten. De tarieven voor deze vliegtuigen worden voordeliger, terwijl luchtvaartmaatschappijen voor oudere, lawaaiigere toestellen meer gaan betalen. Ook worden nachtvluchten extra belast. Er is een categorie vliegtuigen die zoveel lawaai maken dat ze vanaf 2025 geweerd worden.
Zie bron: amstelveenweb

Wanden rondom padelbaan

28 oktober 2024

Een mijlpaal in de 'padelsoap' in Monster. De gemeente stelt € 340.000 beschikbaar voor de plaatsing van geluidswerende wanden bij padel- en tennisvereniging MLTV'90. De wanden moeten het getik en getok reduceren tot onder de toegestane norm. MLTV'90-voorzitter Pieter van der Linden is hoopvol: 'We zijn nog nooit zo dichtbij een oplossing geweest.'
Zie bron: Omroep West

Last van uitgaansleven

24 oktober 2024

Wat te doen met inwoners van de Haagse binnenstad die last hebben van uitgaansgebied? Bewoners in het centrum van Den Haag kunnen rekenen op levendigheid op straat tot in de late uren. Is dit geluidsoverlast waarmee mensen uit hun slaap worden gehouden of hoort het juist bij de wijk? Raadsleden zijn het er niet over eens. Het debat liep daarom soms hoog op tijdens de raadscommissie over het nieuwe beleid voor het nachtleven.
Zie bron: Omroep West